茶の周囲としての急須群 A
日本有数の日本茶の産地、静岡県掛川市で行われる「掛川茶エンナーレ2020+1」の展示作品。UOは、お茶に関する新しい可能性を誘発する装置としての急須に着目し2種の造形作品を制作した。
「茶の周囲としての急須群A」は、典型的な日本茶の急須を3Dデータ化した後、アプリケーション上で複製/反転/配列/変形などの加工を施し、3Dプリントをしてできた造形作品である。多様に変形した急須からは、それぞれの形に合った、新しい行為や作法が想像できる。鑑賞者の個々の解釈によって見出される多様な意味は、この街に日本茶の新たな作法を生むための種となり得る。
UO created two sculptures for the “Kakegawa Tea Ennale 2020+1” in Kakegawa City, Shizuoka Prefecture, one of Japan’s leading tea-producing regions.
The “Teapot Group A as Tea Surroundings” is a 3D data model of a typical Japanese tea kyusu, which was then duplicated, inverted, aligned, and deformed in an application, and 3D printed. The variously transformed kyusu allow the viewer to imagine new actions and manners that suit each shape. The various meanings that can be found through the viewer’s individual interpretation could be the seeds for a new way of Japanese tea ceremony in this city.
私たちがデザインしたのは、「急須を多様に変形する」というルールであり、個々の造形物に対しては、その意味を定義していない。もの自体の価値や意味ではななく、「見知らぬ誰かにとってのアイデアの触媒となること」を目的とした場合に、その効果をいかにして最大化するルールを定義できるかということを主題にデザインした。
What we designed was the rule itself of “transforming a teapot into a variety of forms,” and we did not define the meaning of the rule for each individual object. Our design was not about the value or meaning of the object itself, but about how to define a rule that maximizes its effect when its purpose is “to be a catalyst for an idea for someone unknown.
かけがわ茶エンナーレ2020+1/2021
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